A kapcsolatkezelés művészete

Kapcsolati képességek fejlesztési lehetőségeiről szól ez az írás. Pontosabban arról, hogy ezt a képlékeny kategóriát, amit gyakran illetünk az angol soft-skills kifejezéssel, hogyan lehet megfoghatóvá, transzparenssé, követhetővé tenni.

Tréningcsoportokban két véglettel is gyakran találkozom. Az egyik résztvevő, amikor fejlődési szándékairól kérdezem, azt mondja, hogy kommunikációs képességeit szeretné fejleszteni, de bővebb magyarázatot nemigen fűz ehhez. A másik résztvevő szerint a kapcsolati helyzetek olyan sokfélék (az én egyéniségem, a másik egyénisége, a helyzet egyedisége), hogy itt értelmetlen „receptekben” gondolkodni. Trénerként elsőre nem túlzottan örülünk az ilyen megfogalmazásoknak – jóllehet végső soron mindkét viszonyulás (a leegyszerűsítő és a hiper-komplex) hasznos lehet számunkra. Olyan megközelítésre van ugyanis szükségünk – és itt már nemcsak a képzésekről van szó, hanem bármilyen kapcsolati helyzetről (pl. vezetés, teammunka, ügyfélhelyzet, tanácsadás, coaching stb.), amelyik elég rugalmas ahhoz, hogy lehetőséget adjon egymástól jelentősen különböző kommunikációs helyzetek leírására, de elég egyszerű ahhoz, hogy a gyakorlatban is alkalmazható segítséget kínáljon.

A teljes cikk letöltéséhez kattintson ide!