fbpx

A tanulás sokféle igényt elégít ki.
Lehet, hogy valaki impulzusokat keres, ötletekre, izgalmas élményekre, érdekes tapasztalatokra vágyik. A tanulás számára új tájak felfedezését jelenti. Egy divatos téma, innovatív cím vagy egy szokatlan tartalom ilyenkor vonzza a látogatókat.
Mások elsősorban elismerést keresnek, amikor egy képzésen vesznek részt. Szívesen osztják meg tapasztalataikat a csoporttal, a trénertől elsősorban tudásuk igazolását várják. Könnyen vállalnak szerepet különféle szimulációkban, hogy figyelmet kapjanak.
Vannak, akik a tapasztalataikat szeretnék strukturálni. Szeretik az elméletet és a modelleket, mert ezek mentén igazodnak el a világ még felfedezésre váró területén. Hálásak az áttekinthető szemléltetésért és világos keretek között tanulnak jól.
Természetesen egy tanulási folyamatnak ugyanúgy része a struktúra, mint a visszajelzés vagy az impulzus. Bizonyos mértékben mindháromra szükségünk van, de egyáltalán nem mindegy, minek adunk nagyobb hangsúlyt.
Hányszor hallottam nemcsak szervezetekben ezt a mondatot! „Sok képzésen vettünk már részt, valami újat szeretnénk!” Ilyenkor érdemes megállni és a partnerrel alaposabban körbejárni az igényt:
–       mire keresnek újszerű megoldásokat?
–       mi ad értelmet számukra egy újdonságnak?
–       mi lett a sorsa a korábbi újdonságoknak?
Sokszor kiderült, hogy az impulzusokat adó tanulást az alacsony motivációs szint emelésére szeretnénk használni. Ez azonban legtöbbször nem az ingerek, hanem az elismerés és az orientáció hiányával függ össze. Az újszerűség éppen azáltal fog megszületni, hogy egy biztonságos és elismerő tanulási teret hozunk létre, amelyben kibontakozhat az egyéni és csoportos kreativitás.