A te szakmád még létezni fog tíz év múlva? Miért tanuljon a szakember módszertant?
Sokszor hallom, hogy a mai szakmák többsége pár év vagy évtized múlva már nem fog létezni, és néhány éven belül olyan szakmákban fogunk dolgozni, amelyek ma még nincsenek. Az új szakmák kitanulása iránti érdeklődés manapság reneszánszát éli, nemcsak a pályaelhagyók körében. Tréner, coach, szupervizor, szervezetfejlesztő, scrum master stb., hogy csak a saját területemet említsem. Halmozva a különféle szakmákat, talán fel is készülünk a váratlan helyzetekre. Ráadásul az említett szakmák egyre inkább az integratív megközelítés felé haladnak, melyekben a szakember különféle módszereket vagy azok kombinációját használja.
Mi értelme van akkor módszertant tanulni? Főként olyanokat, amelyek képzési ideje hosszú éveket vesz igénybe? A tranzakcióanalízisben például a minősítés megszerzése 5 év, de a módszer felelős (szakmai) alkalmazásához is legalább 3 évre van szükség. De nincs ez másképp a pszichodráma, a gestalt, a meditáció-imagináció iskoláiban sem, nem is beszélve az egyéb, terápiás gyökerű képzési folyamatokról.
Mihez kell ennyi idő egy olyan világban, ami egyik-napról a másikra gyökeresen megváltozik?
1. Ha a személyiséged a lefontosabb munkaeszközöd, akkor mielőtt másokról gondoskodsz, ezt meg kell dolgozni. Ennek legfontosabb eszköze az önreflexió. Bizonyos esetekben a pszichoterápia. Ez elkerülhetetlen és időigényes folyamat. Az öröklött vagy habituális vonások mellett ugyanis a viselkedési preferenciák kialakulása is hosszú évtizedek alatt történik.
2. A tanulás nemcsak személyiségfejlődés, hanem az eszközök és módszerek hozzáértő alkalmazása. A gyakorlat a gyakorlatban keletkezik, leginkább egy átgondoltan felépített tanulási folyamat kíséretében. A remekmű nem azért lesz magas minőségű, mert az asztalosnak jó szerszámai vannak (ami persze nem árt), hanem mert hosszú évek gyakorlatában megtanulja azt használni.
3. A különféle módszertani iskolák általában szintén hosszú évek alatt érlelték ki képzési rendszerüket. Ez olyan szintű koherenciát biztosít, ami például egy coach vagy szervezetfejlesztő képzésben nem elvárható, hiszen ott a szakma kereteinek tisztázása mellett leginkább módszertani ízelítők bemutatására van lehetőség.